Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

10 nejkrásnějších aut lido-demo světa (seriál „10 nejkrásnějších“, díl II.)

I mezi automobily, které byly vyrobeny v době socialismu, lze najít skutečné klenoty. Pojďme se s nimi blíže seznámit 

S názvy komunistických zemí to není úplně jednoduché. Zatímco východní Němci přesvědčovali svět o svém demokratismu (NDR – Německá demokratická republika), my a Rumuni  jsme tvrdili, že jsme už dosáhli socialismu (ČSSR – Československá socialistická republika, RSR – Rumunská socialistická republika). Naproti tomu Poláci, Maďaři a Bulhaři byli skromnější, ti byli „jen“ lidoví  (PLR – Polská lidová republika, MLR – Maďarská lidová republika, BLR – Bulharská lidová republika). Nedostižnou metu pak představoval samozřejmě Sovětský Svaz (SSSR). Ten byl svazem republik, které byly nejen socialistické, ale ještě k tomu sovětské.

Tak jak se od sebe lišily názvy zemí východního bloku, tak se od sebe také lišil automobilový průmysl jednotlivých zemí. Rozsáhlými předválečnými zkušenostmi s výrobou aut vlastní konstrukce se mohly pochlubit jen NDR a Československo, vzhledem k čemuž také v této výrobě pokračovaly i v době komunismu. Polsko, Rumunsko a Bulharsko se snažily absenci vlastních tradic řešit nákupem licencí, Maďaři se de facto spokojili s osobními automobily z dovozu. Specifickým příkladem je opět SSSR, který rovněž ve velké míře spoléhal na různé licence a kopie, avšak s jejich nákupy a výrobou začal již ve 30. letech a postupně si vybudoval vlastní celkem širokou vývojovou základnu, o což s většími či menšími úspěchy usilovalo také Polsko a Rumunsko.

Typickými atributy automobilového průmyslu zemí východního bloku byla nicméně existence jednoho dominantního výrobce v dané zemi (až na SSSR), omezení produkce na několik málo základních typů, jejich technická jednoduchost a výroba bez zásadních změn po období mnoha let až desetiletí. To vše přispělo k tomu, že ulice zemí komunistického světa nebyly z hlediska automobilismu zdaleka tak pestré, jako je tomu nyní. Na druhou stranu se však paradoxně od sebe lišily mnohem více než dnes, protože v každé zemi vládla především domácí značka. V Československu tak byly k vidění hlavně škodovky, v NDR kralovaly trabanty a wartburgy, v Polsku se ti chudší museli spokojit s „maluchem“ (Fiat 126p), movitější pak s „velkým“ Fiatem 125p. V Rumunsku se nedalo přehlédnout všudypřítomnou Dacii 1300/1310. I v SSSR tvořily většinu vozového parku auta domácích značek.

I přes výše uvedený popis lze naštěstí mezi auty, které byly v době komunismu vyráběny, odhalit opravdové perly. Pojďme se s nimi blíže seznámit:

Škoda Felicia

Škoda Felicia

„Feldu“ asi není nutné nijak zvláště představovat. Jedná se o mimořádně elegantní kabriolet s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pohon zajišťoval kapalinou chlazený čtyřválec o výkonu až 55 koní. Spolu s červenou barvou karoserie patří k autu také černá plátěná nebo bílá pevná laminátová střecha (krásné jsou ovšem i jiné barevné kombinace). Výroba probíhala od roku 1959 do roku 1964.

Tatra 613

Tatra 613

Tato limuzína s nádherným zvukem motoru si zkazila jméno přepravou různých papalášů, ve skutečnosti se však jedná o nádherné vozidlo nadčasových tvarů. Na mysli mám především 1. generaci, která se vyráběla v období 1974-1984. Není to už sice ta jedinečná aerodynamická karoserie, kterou nalezneme u typů Tatra 77 až 603 (v období 1948-1989 se vyráběly typy T87, T600 Tatraplán a T603), i tak se ale její návrh italské firmě Vignale mimořádně povedl.   

Polonez

Polonez

Československo máme za sebou, podívejme se tedy k sousedům do Polska. Tam začali v roce 1978 vyrábět na tehdejší poměry luxusní Polonez. Ten se k nám nikdy nedovážel, takže není v ČR tolik známý jako v zemi svého původu, kde se již veze na vlně nostalgického zájmu o auta ze 70. let. Motor, převodovka a podvozek Polonezu sice pocházely z Fiatu 125p, který je převzal z ještě staršího Fiatu 1300/1500, karoserie pětidveřového sedanu se splývající zádí byla ale na tehdejší poměry supermoderní a líbivou zůstala dodnes.

Lada 1600

Lada 1600

To, co představoval pro Poláky Polonez, tím byl pro obyvatele SSSR, ale také Československa „žigulík“ VAZ 2106. Základ stále pocházel z Fiatu 124 – Lady 1200, avšak objem čtyřválce s rozvodem OHC byl zvýšen na 1568 cm3, v přední masce byly umístěny čtyři světlomety a na sedadlech se objevily opěrky hlavy. Pokud pomineme nečetná auta ze západní Evropy a auta určená pro nomenklaturní kádry (především Tatra 603 a 613) byla Lada 1600 s výkonem 78 koní královnou tehdejších silnic. Lada 1600 se začala vyrábět v roce 1976 a její výroba pokračovala až do neuvěřitelného roku 2005.  

Lada Niva

Lada Niva

Stejný motor jako v Ladě 1600 byl využit rovněž v jednom z prvních vozů kategorie SUV Ladě Nivě (i když je třeba uznat, že Niva je na rozdíl od dnešních aut této kategorie také solidním offroadem s pohonem 4x4). Ruští konstruktéři opět využili technický základ původní licence Fiat, z té se jim však povedlo vydolovat mimořádně univerzální vozidlo, které uspělo na celém světě včetně náročného západoevropského trhu a Rallye Paříž – Dakar. Niva se vyrábí od roku 1977 až dodnes. Nehynoucí slávu si vydobyla také v seriálu „Návštěvníci“.

GAZ-21 Volga

GAZ-21 Volha

Populární „carevna“ vyráběná v letech 1956 – 1970 v sobě nezapře inspiraci americkými vozy. Velice podobný Volze je především Ford Customline. I když se na rozdíl od amerických aut musela spokojit se čtyřválcem, i tak jedinečným způsobem ztělesňuje spojení elegance a majestátu, robustnosti a komfortu. Převodovka byla sice pouze třístupňová, avšak na druhé straně řazení pod volantem a lavicovité přední sedadlo umožňovalo vpředu sedět řidiči a dvěma spolucestujícím. Krásné jsou všechny série Volhy 21, dnes nejcennější je ale zcela určitě první série s jelenem na kapotě.

GAZ-13 Čajka

GAZ-13 Čajka

Skutečně nepřehlédnutelný je americký vliv v případě limuzíny GAZ-13 Čajka. Nejenom, že karoserie Čajky je velmi podobná karoserii Packardu Patrician, tady si navíc sovětští soudruzi pro své potřeby dopřáli i vidlicový osmiválec a třístupňovou automatickou převodovku. Vozidlo je to nicméně dodnes úchvatné a oprávněně vzbuzuje respekt nejen svými rozměry, ale také opulentní elegancí, mohutnou chromovanou maskou a obligátní černou barvou laku. Čajka se vyráběla od roku 1959 až do roku 1981.

Melkus RS 1000

Melkus RS 1000

„And Now for Something Completely Different“ říká nám Monty Python a tak se tedy přesuňme do NDR, kde v 70. letech dokázal Heinz Melkus doslova vydolovat ze země asi stokusovou sérii sporťáku Melkus RS 1000. Technický základ samozřejmě vychází z Wartburgu, i tak ale tohle auto působí na tehdejší lidově-demokratické poměry přímo kosmicky. Dvoudobý tříválec mohl být vyladěný až na solidních 90 koní, což tomuto východoněmeckému žihadlu umožňovalo dosahovat rychlosti až 200 km/h.

EMW 327

EMW 327

Ne, skutečně jsem se nespletl. Auto, které mám na mysli, se skutečně jmenuje EMW 327. Historie to je bizarní a u nás poměrně málo známá. Tento šestiválcový krasavec se v Eisenachu vyráběl v období 1937-1941 jako BMW 327. Po válce a pod sovětskou správou byla výroba obnovena a pokračovala až do roku 1955. K přejmenování z BMW na EMW (Eisenacher Motorenwerk) došlo v červnu 1952 po prohraném soudním sporu s koncernem BMW.

Alpine A110

Bulgaralpine

Bulharsko si s výrobou osobních aut příliš nespojujeme. Něco by se ale najít dalo, např. společnost Balkan, která v licenci vyráběla moskviče. Kromě toho se však Bulharsko může pyšnit jednou naprostou kuriozitou, a sice výrobou (nebo lépe řečeno montáží) několika desítek (snad až 120) kusů sportovních aut pod názvem Bulgaralpine. Jednalo se samozřejmě o bulharské provedení francouzské legendy s motorem vzadu a pohonem zadních kol Alpine A110. Výroba vozů Bulgaralpine probíhala v období 1967-1969. Některé z nich jsou údajně k vidění i ve filmu „Jáchyme, hoď ho do stroje!“, kde jsou ovšem poraženy Luďkem Sobotou za volantem Fordu Mustang. (na snímku francouzská Alpine) 

 

 

Autor: Jan Snopek | úterý 2.3.2021 23:37 | karma článku: 17,34 | přečteno: 868x
  • Další články autora

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – pokračování

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

4.4.2024 v 10:10 | Karma: 18,50 | Přečteno: 462x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Silné názory jako trend dnešní doby

Než se smířit s existencí neproniknutelného a nikdy nepoznatelného mysteria světa, je pro nás mnohem pohodlnější vybudovat si ochranný val sestávající z jen částečně podložených nebo zcela nepodložených silných názorů.

24.3.2024 v 15:46 | Karma: 10,38 | Přečteno: 236x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

11.2.2024 v 14:48 | Karma: 17,23 | Přečteno: 486x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Noc vášně v horské chatě Zamilovaný kamzík

Jeseníky patří mezi naše nejkrásnější hory. Pobyt v Jeseníkách je zárukou mimořádných zážitků. A to nejen ve dne, ale také v noci.

16.1.2024 v 14:33 | Karma: 12,00 | Přečteno: 361x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Válka motorů aneb vítězství vznětu nad zážehem

Vznětové motory se začaly v tancích prosazovat již v meziválečném období. K definitivnímu vítězství dieselu nad benzínovým motorem ale došlo až o mnoho let později.

29.12.2023 v 8:51 | Karma: 15,51 | Přečteno: 453x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 111
  • Celková karma 15,37
  • Průměrná čtenost 425x
Nepovažuji se za nijak zvláštního či mimořádného jedince. Má neobyčejnost spočívá snad jen v mé obyčejnosti.

 

Kontakt: jansnopek@hotmail.com

Seznam rubrik