10 nejkrásnějších terénních aut světa (seriál „10 nejkrásnějších“, díl V.)

3. 04. 2021 15:03:07
Přísné emisní předpisy a nároky na komfort jízdy utahují klasickým terénním autům smyčku kolem krku. Pojďme si některé z nich připomenout.

Mezi výdobytky moderní civilizace patří síť kvalitních silnic. V evropských zemích (Německo, Velká Británie, Francie, Rakousko-Uhersko), ve kterých se v 19. století začaly vyrábět první automobily, již takovou sítí disponovaly, vzhledem k čemuž byly tyto automobily určeny k provozu na silnicích. Tento stav se nicméně začal měnit zejména s ohledem na potřeby ozbrojených sil. Již v době První světové války a v meziválečném období byla v provozu vozidla, která byla schopna jízdy mimo zpevněné komunikace. Za všechny jmenujme Tatru 72, kterou používala Československá armáda mimo jiné jako velitelský automobil se schopností jízdy v terénu.

Terénní automobil, tak jak jej chápeme dnes, však vznikl až v době 2. světové války. Od svých předchůdců se představitelé druhoválečných terénních aut odlišovali nejen konstrukčně, ale také počtem vyrobených kusů, který byl mnohonásobně vyšší. Poválečný vývoj přinesl do oblasti terénních aut několik zásadních změn. Jednoduchá a účelná terénní auta se vyráběla i nadále, avšak zároveň se cca od 60/70. let začaly objevovat na trhu moderní vozidla s výkonnými motory, luxusním vybavením a podvozky, které umožňovaly efektivní jízdu nejen v terénu, ale zároveň i na silnici. 90. léta pak znamenala masivní nástup SUV, u kterých již schopnost jízdy v terénu není tak zásadní. Přesto – nebo možná právě proto – dobyly automobily této kategorie světové trhy a v současnosti patří mezi nejprodávanější auta vůbec.

Popularita SUV tedy stále roste, na druhé straně však platí, že stále rostoucí požadavky na komfort a stále přísnější emisní předpisy utáhly v Evropě v posledních letech mnoha klasickým terénním vozům smyčku kolem krku. Pojďme si tedy připomenout deset nejvýraznějších (a nejkrásnějších) off-roadů.

Jeep Willys MB

Není úplně přesně jasné, jak vlastně Jeep přišel ke svému jménu. Někdy se uvádí zkratka GP (General Purpose), jindy se G vysvětluje jako Government a P jako písmeno využívané Fordem, který jeepy také vyráběl, pro vozidla s rozvorem 80 palců. A vlastně to už dnes není až tak důležité, neboť ať už to je jakkoliv, Jeep se díky 2. světové válce stal legendou. Pohon všech kol (pohon předních kol bylo možné vypnout) a redukční převodovka byly samozřejmostí, pod kapotou se skrýval čtyřválec o objemu 2199 cm³ a výkonu 60 koní.

Po 2. světové válce čekala na jeep ještě kariéra v Koreji (kromě původního typu také ještě novinka M38A1, oba jsou hrdiny seriálu MASH) a především v civilním sektoru, kde Jeep uspěl s modely CJ, které se vyráběly až do 80. let, a to včetně různých atraktivních speciálních edic jako např. Laredo, Renegade nebo Golden Eagle. Na druhoválečný jeep stále navazuje typ Wrangler, který se již samozřejmě od původního modelu značně liší, jeho přední maska je však stále naprosto nezaměnitelná.

Volkswagen 82 Kübelwagen

Roli jeepu plnil v německé armádě Volkswagen 82 Kübelwagen. Na rozdíl od jeepu měl „kaďour“ poháněná pouze zadní kola. Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený čtyřválec o objemu pouhých 985 (později 1131) cm³ a výkonu 24 (později 25) koní. Zajímavě byla řešena uzávěrka diferenciálu, která se neaktivovala páčkou nebo tlačítkem, nýbrž přidáním plynu. Hlavní rozdíl však spočíval v tom, že zatímco USA dokázaly svůj jeep vyrábět v ohromném množství a zásobovat s nimi i své spojence, Wolfsburg (tehdy Stadt des KdF-Wagens) vyprodukoval za války jen 50 788 kusů VW 82, což německým válečným potřebám nemohlo stačit, i když se kromě základního typu Kübelwagen vyráběly také ještě např. obojživelný VW typ 166 Schwimmwagen nebo štábní typ 87 s pohonem všech kol a karoserií VW Brouk.

Na Kübelwagen typ 82 navázal po válce Volkswagen 181 a částečně také Iltis, který už ovšem měl vyspělejší techniku 4x4. Dnes vyrábí Volkswagen armádu SUV od nejmenšího T-Cross přes T-Roc, Tiguan až po Touareg. To je však již zcela jiný příběh.

UAZ-469

UAZ-469 (později také 3151) vznikl postupným vývojem ze sovětských „gazíků“ GAZ-64, 67 a 69, přičemž prvotní inspirací byly americké vozy Bantam. UAZ, zvaný též v našich končinách „úžas“ se sice začal vyrábět v roce 1972, jeho koncepce je ale s druhoválečnými vozy úzce spojena. Jízda na silnici ve vyšších rychlostech není nic komfortního, schopnosti v terénu jsou však i nyní – 50 let po zahájení výroby neoddiskutovatelné. Konstrukce je zcela klasická, vpředu umístěný zážehový motor OHV o objemu 2445 cm³ pohání přes čtyřstupňovou převodovku s redukcí všechna kola, pohon předních kol je vypínatelný. Převodovka měla synchronizovaný jen třetí a čtvrtý převodový stupeň. Pod jménem Hunter se modifikovaný UAZ-469 vyrábí dodnes.

V našich končinách jsou uazy známy ponejvíce v tradičním zeleném zbarvení, které využívala ČSLA nebo Pohraniční stráž. Armáda České republiky je v této podobě využívá dodnes. Výrobce však v posledních letech přišel s celkem atraktivně provedenými akčními modely, mezi které patří např. mátově zelený „Jubilee“, oranžový „Expedition“ nebo „Victory“ s notami na bocích karoserie.

Suzuki Jimny

Jimny je terénním vozidlem svého druhu, hrdě se hlásí k odkazu klasických terénních vozů (např. svým žebřinovým rámem a benzínovým motorem), zároveň se však pyšní kompaktními rozměry a moderními technickými řešeními. Díky své malé hmotnosti a rozměrům je schopen se vyrovnat svým mnohem dražším konkurentům. Motorem je patnáctistovka o výkonu 101 koní. Dále je vůz vybaven pohonem všech kol AllGrip Pro, redukční převodovkou, elektronickou uzávěrkou diferenciálu, asistentem sjíždění svahů a dalšími vymoženostmi.

Jimny je jedinečné, svými rozměry jsou mu podobné Fiat Panda 4x4, který ale je upraveným „civilním“ vozidlem, a Lada Niva, která však nemůže nabídnout tolik moderních prvků jako Jimny. Cenově přijatelná Dacia Duster je vozidlem kategorie SUV, ani ona tedy nemůže být Suzuki rovnocenným protivníkem. Aktuální a designově velmi povedená generace Jimny se ve výrobě nachází od roku 2018, vzhledem k přísným emisním předpisům se však bohužel již v zemích EU nedá koupit (pouze jako užitkové vozidlo).

Land Rover Defender

Tím, čím byly pro Američany jeepy, tím byl pro Brity Land Rover. Vznikl sice až pár let po válce (výroba od roku 1948) díky svým kvalitám však náskok svého amerického parťáka rychle dohnal a možná i předehnal. Konstrukčně to je čistokrevný off-road s žebřinovým rámem, velkou světlostí, pohonem všech kol, redukční převodovkou a uzávěrkami diferenciálů. Do land roverů se montovala široká škála čtyř- až osmiválcových motorů včetně dieselových. Pro fajnšmekry byl určen Land Rover s benzínovým motorem V8 o objemu 3,5 l.

Ze skoro nekonečného počtu různých zajímavých variant a provedení lze uvést např. Land Rover „Pink Panther“, který používali příslušníci SAS v severní Africe nebo pískově zbarvené land rovery, které se používaly v soutěži Camel Trophy. Výroba těchto klasiků byla bohužel v roce 2016 ukončena. Nový Defender se prý těm starým v terénu vyrovná, jedinečné tvary už ovšem ztratil a svým zjevem se přiblížil moderním SUV.

Jeep XJ Cherokee

Jeep XJ Cherokee se začal vyrábět v roce 1984. Pro tradičního výrobce off-roadů znamenal tento typ určitý odklon od tradice, neboť byl již zkonstruován bez žebřinového rámu. Pro Jeep to ale byla trefa do černého. Vůz si zachoval vysokou průchodivost v terénu, přitom se s ním ale dalo jezdit docela rychle a komfortně na silnicích. Zákazníky také oslovil slušivý hranatý design. Není tedy divu, že se ve výrobě udržel až do roku 2001 a dodnes má mnoho příznivců. Cherokee XJ bylo možné zakoupit s benzínovými i dieselovými motory, za nejlepší volbu se obecně považuje benzínový řadový čtyřlitrový šestiválec. Cherokee se vyrábí dodnes, v mezičase se však z něj stal čistokrevný SUV. Otázkou zůstává, zda se mu podaří udržet si své jméno, neboť v současné době se i indiáni začínají hlásit o svá práva a Čerokézům se použití jména Cherokee pro auto příliš nepozdává.

Range Rover

Range Rover byl spolu s Jeepem Wagoneer prvním autem vhodným pro jízdu v terénu, které bylo možné označit za luxusní. Ranger Rover se sice vyráběl až od roku 1970, zatímco Wagoneer již od roku 1963, zároveň ale platí, že Jeep měl blíže k vozům, které dnes označujeme jako SUV. Range Rover si po svém předchůdci Land Roveru zachoval schopnost průjezdu i velmi obtížným terénem a zpočátku byla dokonce i jeho výbava poměrně dosti spartánská. Luxusní až opulentní výbavy se nicméně časem také dočkal. Benzínový motor V8 byl montován od počátku výroby (tehdy o objemu 3,5 l).

Stejně jako starší Land Rover tak i jeho mladší brácha se dočkal mnoha různých zajímavých variant a provedení. Uvést lze např. vozy, které zúčastnily jízdy z Aljašky do Terra del Fuego v jižní Americe přes Darien (the British Trans-Americas Expedition 1971-1972). A svou stopu zanechaly tyto rovery i v předlistopadovém Československu, neboť několik z nich bylo nasazeno jako sanitní vozy v úpravě firmy Lomas.

Range Rover se průběžně modernizuje a ve výrobě se udržel dodnes. I on je však na přísné emisní předpisy krátký. Ještě v loňském roce se mohl Range Rover pyšnit vznětovým osmiválcem TDV8 o objemu 4,4 l a výkonu 340 koní. S tím už je však konec.

Toyota Land Cruiser V8

O Toyotě Land Cruiser nelze psát jinak než v superlativech. Velice schopný off-road, který je zároveň v běžném provozu více než dostatečně komfortní. Především jej ale zdobí příslovečná spolehlivost, odolnost a promyšlenost značky Toyota. Kvality terénních toyot (především Land Cruiser a Hilux) byly ověřeny v mnoha válečných konfliktech, v různých televizních pořadech (včetně slavného Top Gear), v rallye Dakar, ale především v každodenním provozu v náročných podmínkách.

Nad běžným Land Cruiserem (J150) stojí ještě větší Land Cruiser V8 (J200), který se do ČR a dalších zemí EU již bohužel oficiálně nedováží. A to je škoda, protože toho může nabídnout opravdu mnoho. Jednou z mnoha lahůdek jsou osmiválcové motory. Vybrat si lze „obligátní“ benzínové o objemu až 5,7 l nebo turbodiesel o objemu 4,5 l. Ukončení prodeje v Evropě se netýká jen této toyoty, obdobně dopadly také další japonští experti na jízdu mimo silnice: Nissan Patrol a Mitsubishi Pajero.

Mercedes Benz G-Klasse

O „géčku“ by se dalo psát celé hodiny a stejně bychom byli stále na začátku. Žebřinový rám, pohon všech kol, redukční převodovka, uzávěrky předního, zadního i mezinápravového diferenciálu a silné benzínové i vznětové motory předurčují tohle úhledně až stroze vyhlížející vozidlo k překonávání nejtěžšího terénu. Kariéra tohoto vozu je neuvěřitelně pestrá a široká. Na jedné straně sloužil díky svým schopnostem Mercedes třídy G v Bundeswehru, v THW (Technisches Hilfswerk), jako sanitka nebo u hasičů. Na straně druhé se stal hvězdou moskevské honorace, amerických hip-hoperů a arabských šejků. Tomu také odpovídá portfolio motorů. Pod kapotou tak je možné najít zážehový čtyřválec M 115 o objemu 2,3 l a výkonu 90 koní nebo diesel OM 616 o objemu 2,4 l a výkonu 72 koní na straně jedné nebo benzínové monstrum typu M 279 V-12 Biturbo o objemu 5980 cm³ a výkonu 630 koní na straně druhé. Mezi nejdivočejší kreace patří modely G 500 4x4² s portálovými nápravami a třínápravový G 63 AMG 6x6. Zajímavostí je papa-mobil postavený na podvozku Mercedesu 230 G. Od roku 2018 je v prodeji další generace této legendy.

Lamborghini LM002

Na závěr si dopřejme konstrukci, kterou už asi nikdy nikdo nenapodobí. Auto vojensky účelných tvarů, zároveň ale italsky elegantní. Auto určené do terénu (některé exempláře měly dokonce naviják, viz přiložené foto), které je však vybaveno dvanáctiválcovým motorem ze supersportu Countach. Prostě jednorožec mezi off-roady. V 80. a 90. letech se vyhřívalo na výsluní popularity, vlastnila jej např. Tina Turner, přesto se však nakonec vyrobilo jen 328 kusů. Dnes Lamborghini staví SUV Urus, který je samozřejmě výkonnostně dále, LM 002 byl nicméně mnohem více svébytný.

Jedno z těchto cenných Lamborghini, které dříve patřilo synovi Saddáma Husajna Udajovi, bylo zničeno 18. července 2004 na americké vojenské základně v Iráku. Celý průběh destrukce byl natočen a je k dispozici na YouTube.

Autor: Jan Snopek | sobota 3.4.2021 15:03 | karma článku: 10.75 | přečteno: 353x

Další články blogera

Jan Snopek

Silné názory jako trend dnešní doby

Než se smířit s existencí neproniknutelného a nikdy nepoznatelného mysteria světa, je pro nás mnohem pohodlnější vybudovat si ochranný val sestávající z jen částečně podložených nebo zcela nepodložených silných názorů.

24.3.2024 v 15:46 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 223 | Diskuse

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

11.2.2024 v 14:48 | Karma článku: 15.74 | Přečteno: 440 | Diskuse

Jan Snopek

Noc vášně v horské chatě Zamilovaný kamzík

Jeseníky patří mezi naše nejkrásnější hory. Pobyt v Jeseníkách je zárukou mimořádných zážitků. A to nejen ve dne, ale také v noci.

16.1.2024 v 14:33 | Karma článku: 12.00 | Přečteno: 350 | Diskuse

Jan Snopek

Válka motorů aneb vítězství vznětu nad zážehem

Vznětové motory se začaly v tancích prosazovat již v meziválečném období. K definitivnímu vítězství dieselu nad benzínovým motorem ale došlo až o mnoho let později.

29.12.2023 v 8:51 | Karma článku: 15.21 | Přečteno: 428 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.24 | Přečteno: 261 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 18.67 | Přečteno: 447 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.12 | Přečteno: 111 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.13 | Přečteno: 595 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 424

Nepovažuji se za nijak zvláštního či mimořádného jedince. Má neobyčejnost spočívá snad jen v mé obyčejnosti.

 

Kontakt: jansnopek@hotmail.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...