Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

10 nejkrásnějších kabrioletů světa (seriál „10 nejkrásnějších“, díl VIII.)

Krize středního věku je svízelí nepříjemnou, vytrvalou a přitom velmi rozšířenou. Často nakonec padne i na ty z nás, kteří si mysleli, že jsou vůči ní zcela imunní. 

Naštěstí je tu zde několik vhodných a ověřených postupů, jak na krizi středního věku vyzrát. Jednou z možností je koupě hodnotného motorového vozidla. Pokud se rozhodneme pro tento postup, je dále důležité zvážit, zda si k překonání krize vybereme motocykl nebo silný automobil. Jelikož mají oba stroje své výhody a nevýhody, jeví se jako velmi výhodné zvolit zlatou střední cestu a pořídit si kabriolet (nebo ještě lépe roadster).

V kabrioletu se sice totiž nedá zabít tak snadno jako na motorce, i tak je ale možné jezdit velmi agresivně a nebezpečně. Navíc je výhodou, že mladé milence nemusíme pořizovat přilbu a další speciální motorkářské vybavení. Oproti standardnímu autu má zase kabriolet tu výhodu, že se v něm dá snadno zmoknout (pokud tedy není vybaven elektricky ovládanou střechou v kufru), což může rychle navodit tu pravou romantickou náladu.

Zanechme však laciného prvoplánového humoru. Kabriolety se sice vyrábějí dodnes, ani zdaleka se však nemohou rovnat těm mechanickým krasavcům ze zlatého období kabrioletů/roadsterů 50.-70. let. Nejlepší představitelé této éry v sobě spojují vše, co milovník motorismu potřebuje: eleganci, sportovního ducha a syrovou jízdu bez asistentů. Jsou ozdobou za všech okolností – ať už stojí naleštěné v galerii moderního umění, řádí na okruhu nebo ve výletním tempu projíždí letní krajinou se zapadajícím sluncem za zády.

Porsche 356 B

Porsche 356

Mezi specialisty na kabriolety patří bezesporu tři německé značky – Mercedes Benz, BMW a Porsche. První sériové Porsche technicky i vzhledově vychází z brouka. Z tohoto dědictví čerpá Porsche v případě typu 911 v podstatě dodnes, což je úžasné, zejména když si uvědomíme, že výroba brouka a dokonce i jeho moderního nástupce (New Beetle) už skončila. Typ 356 se vyráběl v provedení kupé i roadster, dodnes mimořádně ceněné jsou sportovní varianty Carrera. Výroba typu 356 probíhala v období 1948-1965. Vzduchem chlazený čtyřválcový boxer byl k dispozici v různých provedeních, vždy ale samozřejmě byl umístěn vzadu a poháněl zadní kola. V Porsche 356 jezdili James Dean i Janis Joplin.

Mercedes Benz 280 SL

Mercedes Benz W113 „Pagoda“    

Zhruba ve stejné době jako Porsche 356 vzniká u Mercedesu jiná legenda typ 300 SL (W 198), slavný „Gullwing“ s nahoru výklopnými dveřmi. V letech 1957 až 1963 se tento typ vyráběl i v provedení roadster. Jeho nástupcem se stal stejně elegantní typ W 113 zvaný „Pagoda“. Důvodem tohoto pojmenování byl tvar střechy, která se k vozu dodávala. W 113 vydržel ve výrobě od roku 1963 až do roku 1971. Pod kapotou se nacházely různé řadové šestiválce, nejvýkonnější varianta 280 SL („super leicht“ nebo „sport leicht“)  se mohla pochlubit výkonem až 170 koní. Uspořádání pohonu bylo klasické, motor vpředu poháněla zadní kola, zájemce mohl volit mezi manuální a automatickou převodovkou – standardem byla čtyřstupňová manuální, pětistupňová manuální a čtyřstupňová automatická pak za příplatek.

BMW 507

BMW 507

Porsche vítězilo na závodech se svým 356, Mercedes oslňoval svým gullwingem, jak se tedy s těmito výzvami vypořádali konstruktéři v Mnichově? Ničím méně výjimečným než typem 507. V období 1956-1959 se vyrobilo jen 252 těchto krásných vozů, které se na rozdíl od mercedesu W 198, vyráběly pouze s karoserií roadster. Důvodem nízkého počtu vyrobených kusů jsou jízdní vlastnosti, které nebyly tak sportovní, jako tomu bylo u Porsche 356 nebo Mercedesu W 198, a vysoká cena. Z hlediska počtu válců však vítězí právě BMW – pod kapotou se ukrývá vidlicový osmiválec o objemu 3,2 l. I přes nízký počet vyrobených kusů jej vlastnila řada prominentů a vůz se také v roce 1964 objevil v nezapomenutelném Fantomasovi.

Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider

Kdo jiný by měl umět elegantní roadstery více než právě Italové? V 60. letech představili světu rovnou dva nádherné „spidery“: Alfa Romeo a Fiat 124. Exemplář z Lombardie se díky svým atraktivním křivkám udržel ve výrobě neuvěřitelných 27 let – od roku 1966 až do roku 1993. Původní čisté linie byly sice postupně stále více a více narušovány různými úpravami a facelifty, svůj styl si ale spider udržel až do úplného konce. Novodobé spidery od alfy - 916 a 939 už pak měly jiné tvary. Nádherným retromodelem je nicméně novodobý Fiat 124 Spider, který koncern Fiat představil v roce 2015 na autosalonu v Los Angeles. I výroba tohoto kabrioletu již nicméně byla v minulém roce ukončena.    

MG MGB Roadster

MG MGB

Opravdovou kolébkou roadsterů je nepochybně Anglie. Mezi nejvíce elegantní z nich patří (vedle hlavního konkurenta Triumphu TR) nepochybně MGB. Vyráběl se v období 1962-1980 tedy plných 18 let, přičemž na svět přišlo více než půl milionu kusů. Velice úspěšný byl v USA, kde jej ale v pozdějším období poněkud znetvořily nárazníky (po zavedení nových předpisů v roce 1973). Pohon tohoto roadsteru zajišťoval řadový čtyřválec o objemu 1,8 l a výkonu 94 koní, který byl umístěn vpředu a poháněl zadní kola. I MGB se dočkal svého retro-nástupce, v 90. letech se vyrobilo necelých 2000 kusů osmiválce MG RV8. Zobrazený MGC (až na detaily vnějškově shodný s MGB) zdobí nádherná zelená British Racing Green.

Austin-Healey 3000

Austin-Healey 3000

Po MG (Morris Garages) je čas na další ostrovní značku Austin-Healey. Její typ 3000 se v provedeních Mk I až Mk III vyráběl v letech 1959 až 1967. Konstrukce vozu je klasická, pohon zadních kol zajišťuje vpředu umístěný řadový šestiválec o objemu 2912 cm3 a výkonu až 150 koní. Na závodních kolbištích dosáhl „Big Healey“ mnoha vavřínů a dodnes je oblíbeným sportovním náčiním, což však neznamená, že by si také nemohl dopřát prvky luxusnější výbavy. Poslední série Mk III byla např. už vybavena posilovačem brzd a palubní deskou z ořechového dřeva. Jelikož byly obě značky součástí koncernu BMC, Austin-Healey 3000 měl být nahrazen vozem ze stáje MG. Typ MGC v sobě kombinoval prvky z MGB a Austinu-Healey 3000 (modifikovaný šestiválec BMC C-Series). Spojení dvou legend však automaticky neznamená zrození další legendy. MGC svými jízdními vlastnostmi zákazníky neuspokojil a jeho výroba skončila v roce 1969 po pouhých dvou letech.

Lotus Seven

Lotus Seven

Čistokrevnější roadster už zkonstruovat nelze. Čtyři kola, dvě sedadla, podvozek, motor a převodovka – to je stručný popis Lotusu Seven. Colin Chapman při konstrukci vozu uplatnil naprosto minimalistický přístup a výsledkem je vozidlo s velice malou hmotností, nízkým těžištěm a obrovskou obratností. Na okreskách s mnoha zatáčkami je Lotus Seven schopen ujíždět i mnohem silnějším vozům.  Původní lotusy se vyráběly v období 1957-1973, vůz je ale pod značkou Caterham (repliky např. Donkervoort a Kaipan) nabízen dodnes. Lotus Seven a později Caterham využívaly velké množství různých pohonných jednotek, vždy se ale jednalo o čtyřválcové motory s objemem zpravidla v rozmezí 1,0 – 2,0. Z dnešního pohledu nemají tyto pohonné jednotky nijak závratné výkony, je ale potřeba si uvědomit, že hmotnost špičkových caterhamů nepřesahuje 500 kg! Není tedy divu, že si „sedmičku“ oblíbil i Jean-Paul Belmondo, který s ním jezdil ve filmu Policajt nebo rošťák.   

AC Cobra 427 S/C

AC Cobra 427 S/C

Cobra se může pochlubit zajímavým britsko-americkým rodokmenem. Za jejím vznikem stojí britská automobilka AC a americký automobilový závodník a konstruktér Carroll Shelby, který do vozidla instaloval vidlicový osmiválec Ford. Cobra se vyráběla od roku 1962 až do roku 1968, přičemž objem motorů Ford postupně stoupal ze 4,3 až na 7 l.  Díky své popularitě se původní cobry prodávají za horentní ceny mnohdy značně přesahující 1 000 000 eur. Kromě originálních vozů z 60. let, kterých se nepostavilo ani 1000 kusů, však existuje velké množství různých kopií a replik, které se vyrábějí dodnes.

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette C1

Na rozdíl od většiny ostatních vozů v tomto výběru není tenhle kabriolet vyloženým sporťákem, zato ale stojí na úplném počátku dlouhého příběhu Corvette. První korvety byly veřejnosti představeny již v lednu 1953 (!) v New Yorku, výroba byla zahájena o půl roku později. Karoserie byla již tehdy považována za mimořádně elegantní a takto působí i dnes – o 68 let později. Pod kapotou se zpočátku nacházel „jen“ řadový šestiválec „Blue Flame“ o objemu 3,8 l, vidlicový osmiválec byl k dispozici od roku 1955. Spolu se čtyřmi zadními světly, které byly zavedeny v roce 1961, a karoserii ze skelných vláken se vidlicový osmiválec stal jedním ze základních rozpoznávacích znaků Corvette na dlouhá desetiletí.   

Peugeot 504 Cabriolet

Peugeot 504 Cabriolet

Přehled roadsterů a kabrioletů zakončíme v zemi Galského kohouta vozidlem neméně elegantním, než byl Chevrolet Corvette. Peugeot 504 se vyráběl v letech 1968 až 1983 ve Francii, a pak ještě velmi dlouhou dobu v různých jihoamerických (Argentina 1969-1999), afrických (Keňa 1968-2004, Nigérie 1975-2006) a asijských zemích (Tchaj-wan 1979-1984, Čína 1989-1997). Svou úlohu praktického, robustního a nenáročného vozidla plnil především s karoseriemi sedan, kombi a pick-up, kromě nich však také ještě existoval ve velmi povedených provedení kupé a kabriolet. Pohon kabrioletu zajišťoval buď standardní čtyřválec nebo šestiválec PRV o objemu 2,7 l o výkonu 138 koní.

Autor: Jan Snopek | pondělí 5.7.2021 12:26 | karma článku: 13,63 | přečteno: 437x
  • Další články autora

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – pokračování

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

4.4.2024 v 10:10 | Karma: 18,28 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Silné názory jako trend dnešní doby

Než se smířit s existencí neproniknutelného a nikdy nepoznatelného mysteria světa, je pro nás mnohem pohodlnější vybudovat si ochranný val sestávající z jen částečně podložených nebo zcela nepodložených silných názorů.

24.3.2024 v 15:46 | Karma: 10,37 | Přečteno: 235x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

11.2.2024 v 14:48 | Karma: 17,23 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Noc vášně v horské chatě Zamilovaný kamzík

Jeseníky patří mezi naše nejkrásnější hory. Pobyt v Jeseníkách je zárukou mimořádných zážitků. A to nejen ve dne, ale také v noci.

16.1.2024 v 14:33 | Karma: 12,00 | Přečteno: 360x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Válka motorů aneb vítězství vznětu nad zážehem

Vznětové motory se začaly v tancích prosazovat již v meziválečném období. K definitivnímu vítězství dieselu nad benzínovým motorem ale došlo až o mnoho let později.

29.12.2023 v 8:51 | Karma: 15,51 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Když divadlo, tak Splašené nůžky! Když Splašené nůžky, tak v Mostě!

Most si obvykle nespojujeme zrovna s divadlem. To je ale velká chyba, protože Splašené nůžky v Mostě jsou skvělým zážitkem.

23.11.2023 v 11:06 | Karma: 7,72 | Přečteno: 187x | Diskuse| Kultura

Jan Snopek

Co skrývá maska Elona Muska

Jak život podnikatele a technologického inovátora Elona Muska ovlivnili emigranti z Československa Jan Honzík a Daniel Urban.

17.11.2023 v 12:42 | Karma: 13,11 | Přečteno: 324x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Srovnání světových válek s konfliktem na Ukrajině

Těžký úděl generála před bitvou – porovnání současného konfliktu na Ukrajině s první a druhou světovou válkou.

29.10.2023 v 9:07 | Karma: 15,85 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Kde hledat smysl života

Smysl lidského života není nutné složitě hledat, úplně postačí pohlédnout na pět prstů vlastní ruky.

13.10.2023 v 7:24 | Karma: 7,01 | Přečteno: 141x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Měli by Češi být vděční nacistům?

Nacistická okupace českých zemí a její význam pro rozvoj československého hospodářství po druhé světové válce.

6.8.2023 v 18:25 | Karma: 18,24 | Přečteno: 609x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Jak vyzrát na vulgarního permoníka Oswalda

Jen málokdo tuší, že na Ostravsku a Karvinsku dodnes žijí permoníci, které charakterizuje specifická mluva a velká životní moudrost.

9.7.2023 v 13:52 | Karma: 11,22 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Šle doktora Šlehofera

Kterak skromný doktor Šlehofer přispěl svými pestrobarevnými kšandami k vítězství demokracie nad totalitou.

6.6.2023 v 16:16 | Karma: 6,93 | Přečteno: 257x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Mezi řeckým kladivem a španělskou kovadlinou

USA jsou zemí neomezených možností, ocitnout se tam lze dokonce i mezi řeckým kladivem a španělskou kovadlinou.

20.5.2023 v 9:36 | Karma: 14,49 | Přečteno: 370x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Záchrana zubaře

V čekárně zubní ordinace si lze čas před vyšetřením chrupu krátit různými způsoby. Mezi ty nejvíce efektivní patří psaní básní.

1.5.2023 v 12:16 | Karma: 8,52 | Přečteno: 283x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Oprava popravy

Tisková oprava článku zveřejněného v deníku Metro&pole: „Pražané se mohou těšit na atraktivní veřejnou popravu“.

23.4.2023 v 7:43 | Karma: 7,39 | Přečteno: 194x | Diskuse| Miniblogy

Jan Snopek

Tři paradoxy samopalu vz. 58

Jak přiblížit samopal vz. 58 lidem, kteří z něj nikdy nemuseli střílet? Jednou z možností je pohled prostřednictvím tří paradoxů.

5.4.2023 v 17:37 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1039x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Škoda 1600 TS – dvoutaktní démon z Mladé Boleslavi

Mezi nejzajímavější, a přitom naprosté neznámé škodovky patří nepochybně typ 1600 TS, který byl zkonstruován v rámci projektu „Volksschade“.

15.3.2023 v 11:06 | Karma: 13,43 | Přečteno: 483x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Prolomit vlny: mistrovské dílo a morální dilema Larse von Triera

Film Prolomit vlny je pozoruhodný z mnoha různých důvodů, co je však jeho ústředním a nejsilnějším momentem?

18.2.2023 v 9:08 | Karma: 7,72 | Přečteno: 187x | Diskuse| Kultura

Jan Snopek

Konec rudého člověka

Širokou ruskou duši je možné poznávat mnoha různými způsoby. Je možné číst Tolstoje a Dostojevského, je možné poslouchat Vysockého, je možné sledovat videa s různými vatniky či gopniky a je možné do Ruska přímo vycestovat.

7.2.2023 v 23:13 | Karma: 14,03 | Přečteno: 512x | Diskuse| Kultura

Jan Snopek

30. výročí zániku Československa – důvod k radosti či smutku?

Současné bezproblémové vztahy mezi Čechy a Slováky jsou založeny na existenci dvou samostatných států, nabízí se tedy otázka, jak by tyto vztahy vypadaly, kdyby Československo i nadále existovalo.

1.1.2023 v 23:38 | Karma: 8,09 | Přečteno: 227x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 111
  • Celková karma 15,29
  • Průměrná čtenost 425x
Nepovažuji se za nijak zvláštního či mimořádného jedince. Má neobyčejnost spočívá snad jen v mé obyčejnosti.

 

Kontakt: jansnopek@hotmail.com

Seznam rubrik