Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mazda 3 Hommage

Mezi ta nejzajímavější a nejvíce originální auta, která si lze v současnosti v České republice koupit, patří nepochybně Mazda 3.
Mazda 3 v barvě Deep Crystal Blue

Japonsko dnes patří mezi největší automobilové velmoci. Ještě v 50. letech 20. století sice vznikala část japonských aut prostým kopírováním západních vzorů, to se ale v průběhu 60. let rychle změnilo a od té doby nabízejí japonské automobilky nepřebernou škálu vlastních typů, které jsou úspěšné nejen přímo v Japonsku, ale také v USA, v Evropě a vlastně na celém světě.

Pozoruhodnou vlastností většiny japonských značek je kromě kvality jejich výrobků také schopnost přizpůsobit se potřebám individuálních trhů. Na jedné straně jsou tedy Japonci schopni vytvořit takové legendy jako např. Toyota Corolla a Honda Civic, které jsou úspěšné globálně, a na straně druhé modely, které jsou vyvíjeny s ohledem na různé specifické trhy (Japonsko, USA, Evropa atd.).

Kromě kvality a schopnosti se přizpůsobit je ale potřeba zmínit ještě jednu důležitou vlastnost japonských značek, kterou by snad bylo možné nazvat jako „udržování si svého želízka v ohni“. Myšlen je tímto především kontinuální rozvoj a postupné zdokonalování určitého technického řešení, které se pro danou značku stalo typickým a charakteristickým.

Uveďme si pro názornost pár příkladů: tak z největší japonské automobilky Toyota se postupně stal světový expert na hybridní vozidla, navíc si tato značka udržela schopnost vývoje a výroby sportovních (GT 86, Supra, divize Gazoo Racing) a terénních vozidel (Land Cruiser, Hilux). Obdobně si Nissan stále zachovává rozvoj sportovních vozů GT-R, které vycházejí z proslavené řady Skyline. Dále tu máme Subaru s pohonem všech kol a motory boxer, Hondu a VTEC nebo Suzuki a jedinečný model Jimny.

Na čestném místě je ale v tomto ohledu nutné uvést Mazdu. Jako jediná dokázala vyrábět motory typu Wankel ve skutečně velkých počtech a to i v době, kdy už jej všechny ostatní automobilky dávno opustily. Díky svým motorům se typy RX-7 a RX-8 vymykají všem ostatním sportovním autům a je škoda, že jejich výroba musela být ukončena. Ve výrobě je ale naproti tomu stále roadster Mazda MX-5 (Miata), který je podobně jako Jimny ve své kategorii také v podstatě osamocen.

Nový vůz značky Mazda s motorem Wankel si sice již nyní nekoupíme (příští rok by se nicméně měla na trhu s tímto motorem objevit Mazda MX-30), přesto si však tento zarputilý zastánce atmosférických motorů pro nás připravil jedno příjemné překvapení. Jedná se o motory SkyActiv X, které kombinují konstrukci zážehového a vznětového motoru. Prozatím se tyto motory montují do modelů 3 a CX-30. Druhý jmenovaný typ jistě patří mezi velmi úhledná SUV, je to ale nepochybně poslední generace vozu Mazda 3, která kromě své pohonné jednotky zaujme svým nepřehlédnutelným a jedinečným designem.  

Mazda 3 je, dalo by se říci, až italsky elegantní (nejméně na úrovni vozů Lancia Delta 3. generace a Alfa Romeo Giulietta), avšak zároveň svým způsobem navazuje např. na osmou generaci corolly (E110) nebo na osmou generaci civicu, které ve své době svým neotřelým designem také na evropských silnicích způsobily rozruch. Mazdu 3 tedy lze vnímat jako ideálního představitele japonské konstrukční školy, která je schopna vyvíjet a vyrábět automobily na špičkové světové úrovni, zachovávat si přitom určité charakteristické prvky (v tomto případě technologie SkyActiv) a ještě k tomu přicházet s novými designovými prvky.

Popišme si Mazdu 3 trochu podrobněji. Jak již bylo uvedeno, lze si ji pořídit s motorem SkyActiv X186, avšak kromě něj také se „standardním“ benzínovým motorem SkyActiv G v provedení G122 a G150 (dieselové motory SkyActiv D se již v mazdách 3 v ČR neprodávají). Auto je možné zakoupit i v „nabušené“ verzi s automatickou převodovkou a pohonem všech kol, avšak chybu rozhodně neudělá ani zájemce o základní verzi s motorem SkyActiv G122, manuální převodovkou a pohonem předních kol.    

I v případě základní verze totiž dostaneme dnes již unikátní dvoulitr bez turba, přesnou převodovku, solidně naladěný podvozek, spoustu výbavy, která by jinde byla za příplatek, a také velmi elegantní karoserii (obzvláště v provedení hatchback). „Přimhouřená“ přední světla, „loukoťová“ litá kola, dva opravdové (!) výfuky a postupně se svažující boční linie střechy, to vše vytváří dokonale harmonický celek, který na silnice nelze přehlédnout.

Není to samozřejmě jen aktuální Mazda 3, která dělá fanouškům japonských aut radost. Takových vozů je mnohem více, jakkoliv se jejich počet v Evropě díky přísným emisním předpisům snižuje. Mazda 3 však (alespoň u mě) vítězí, jelikož se v ní kloubí moderní technologie, úžasný design a zejména schopnost jít i dnes vlastní cestou.       

Autor: Jan Snopek | neděle 24.10.2021 17:12 | karma článku: 10,78 | přečteno: 206x
  • Další články autora

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – dokončení

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

28.4.2024 v 20:11 | Karma: 18,88 | Přečteno: 447x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – pokračování

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

4.4.2024 v 10:10 | Karma: 19,78 | Přečteno: 520x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Silné názory jako trend dnešní doby

Než se smířit s existencí neproniknutelného a nikdy nepoznatelného mysteria světa, je pro nás mnohem pohodlnější vybudovat si ochranný val sestávající z jen částečně podložených nebo zcela nepodložených silných názorů.

24.3.2024 v 15:46 | Karma: 10,38 | Přečteno: 237x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

11.2.2024 v 14:48 | Karma: 18,17 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Noc vášně v horské chatě Zamilovaný kamzík

Jeseníky patří mezi naše nejkrásnější hory. Pobyt v Jeseníkách je zárukou mimořádných zážitků. A to nejen ve dne, ale také v noci.

16.1.2024 v 14:33 | Karma: 12,00 | Přečteno: 362x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá

5. května 2024  18:22

Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...

Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách

5. května 2024  18:20

Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

V německém Magdeburgu strhl vichr skákací hrad i s dětmi do Labe

5. května 2024  17:45

V německém Magdeburgu v neděli poryv větru strhl do Labe skákací hrad, na kterém se bavilo několik...

  • Počet článků 112
  • Celková karma 16,80
  • Průměrná čtenost 421x
Nepovažuji se za nijak zvláštního či mimořádného jedince. Má neobyčejnost spočívá snad jen v mé obyčejnosti.

 

Kontakt: jansnopek@hotmail.com

Seznam rubrik